Litteraturhuset er resultatet av en arkitektkonkurranse som ble avholdt i 2008, som var en følge av at bygget som stod der nylig hadde brent ned til grunnen.
Vi foreslo å bygge et fristilt kulturbygg på Blomstertorvet. Forslaget vant gehør og ble senere videreutviklet til dagens Litteraturhus.
Et sentralt grep i konkurranseforslaget var å åpne Agentgata helt ned til elva, slik at det oppsto en ny forbindelse i bystrukturen.
«Plan for Fredrikstad Byområde» fra 2011 definerte elva som byens viktigste rom med en visjon om å samle viktige kulturaktiviteter og bygg langs elva.
Byggets hovedbevegelse løper diagonalt rundt ytterveggene i en kontinuerlig stigning fra bunn til topp, hele tiden i kontakt med bygater, bebyggelse, torv og elverom.
På veien oppover åpenbares byens arkitektur gradvis og fra nye perspektiver.
Byggets interiør er utformet i et sømløst samarbeid med Radius Design AS. Ideen har vært å skape et rustikt og varmt indre, som inviterer folk inn.
Denne intimiteten står i kontrast til rommenes åpenhet mot omgivelsene men sier noe om hvordan kulturen tilbyr både innsikt og utsikt.
Litteraturhuset er resultatet av en arkitektkonkurranse som ble avholdt i 2008, som var en følge av at bygget som stod der nylig hadde brent ned til grunnen.
Vi foreslo å bygge et fristilt kulturbygg på Blomstertorvet. Forslaget vant gehør og ble senere videreutviklet til dagens Litteraturhus.
Et sentralt grep i konkurranseforslaget var å åpne Agentgata helt ned til elva, slik at det oppsto en ny forbindelse i bystrukturen.
«Plan for Fredrikstad Byområde» fra 2011 definerte elva som byens viktigste rom med en visjon om å samle viktige kulturaktiviteter og bygg langs elva.
Byggets hovedbevegelse løper diagonalt rundt ytterveggene i en kontinuerlig stigning fra bunn til topp, hele tiden i kontakt med bygater, bebyggelse, torv og elverom.
På veien oppover åpenbares byens arkitektur gradvis og fra nye perspektiver.
Byggets interiør er utformet i et sømløst samarbeid med Radius Design AS. Ideen har vært å skape et rustikt og varmt indre, som inviterer folk inn.
Denne intimiteten står i kontrast til rommenes åpenhet mot omgivelsene men sier noe om hvordan kulturen tilbyr både innsikt og utsikt.