Gangbru Vesterelva ble realisert etter en åpen norsk arkitektkonkurranse. Vi foreslo en linjeføring som var så lett som mulig for å opprettholde siktlinjer langs elva. Prosjektet er et OFU forskningsprosjekt med fokus på utvikling av bruer i komposittmaterialer. For å begrense vekt er klaffer bygd i kompositt konstruert som båtskrog. Klaffene har transparente sider med innvendig belysning som gløder gjennom transparente sideflater. Løftemekanisme er unikt designet med to enkle hydraulikk stag som presser klaffene opp uten motvekt. Dette gir mulighet til å «piano» hengsle hver klaff med kun 10 cm mellomrom mellom klaff og fundament når brua åpnes og lukkes. Brua har en totallengde på ca 120 m med et hovedspenn på ca 60 m.
Gangbru Vesterelva ble realisert etter en åpen norsk arkitektkonkurranse. Vi foreslo en linjeføring som var så lett som mulig for å opprettholde siktlinjer langs elva. Prosjektet er et OFU forskningsprosjekt med fokus på utvikling av bruer i komposittmaterialer. For å begrense vekt er klaffer bygd i kompositt konstruert som båtskrog. Klaffene har transparente sider med innvendig belysning som gløder gjennom transparente sideflater. Løftemekanisme er unikt designet med to enkle hydraulikk stag som presser klaffene opp uten motvekt. Dette gir mulighet til å «piano» hengsle hver klaff med kun 10 cm mellomrom mellom klaff og fundament når brua åpnes og lukkes. Brua har en totallengde på ca 120 m med et hovedspenn på ca 60 m.
Prosjekt
Gangbru Vesterelva
Oppdragsgiver
Fredrikstad kommune/Værste AS
Brutto Areal
Lengde 120 m
Team
Jarl Ture Vormdal, Eirik Rønning Andersen
Samarbeidspartnere
Brick AS, FiReCo AS, Borg Tecnology AS, Inglingstad & Tørnquist AS